یکشنبه، اسفند ۱۸، ۱۳۸۷

مصلح جهانی از دیدگاه اهل بیت (ع) و اهل سنت

مصلح جهانی از دیدگاه اهل بیت (ع) و اهل سنت
«مصلح جهانی از دیدگاه اهل بیت (ع) و اهل سنت» نام کتابی است که ترجمه و تحقیق آن را سید هادی خسروشاهی به عهده گرفته است و به زیور طبع آراسته است. این کتاب شامل دو بحث از نوشته‌های هادی خسروشاهی تحت عنوان «مصلح بزرگ جهانی» و «مصلح جهانی، مهدی موعود» و همچنین برگردان دو کتاب از [عبدالمحسن العباد] با عنوان «عقیدة اهل السنة و الاشرفی المهدی المنتظر» و «الرد علی من کذب بالاحادیث الصحیحة الواردة فی المهدی» با عناوین «دیدگاه اهل سنت درباره مهدی منتظر» و «توضیح درباره احادیث مهدی» که توسط هادی خسروشاهی به فارسی ترجمه شده است. به علاوه ترجمه گفتاری از سید ابوالاعلی مودودی با عنوان «احیاگر جهانی، یا، مهدی منتظر» نیز به این اثر اضافه شده است. «مصلح جهانی» گفتمان برجسته اسلامی است که همه مذاهب ـ به ویژه شیعه ـ بر آن تاکید می‌ورزند. اثر حاضر که حاصل پژوهش‌ها و تلاش‌های علمی استاد سیدهای خسروشاهی در ضمن سفرها و ملاقات‌های گوناگون ایشان است، برجسته‌ترین آرای اندیشوران مسلمان را درباره «مصلح جهانی» با قلمی روان، پیش روی خواننده می‌گذارد و شبهه‌ها را با منطق و استدلال، پاسخ می‌گوید. استاد خسروشاهی کتاب خود را دربردارنده چهار بحث و دو مقدمه معرفی نموده است. مقدمه اول درباره معرفی کتاب و چگونگی تألیف و ترجمه مباحث آن و اشاره به سه نکته اساسی درباره مهدی(عج) از دیدگاه نویسنده است که به تحلیل و بررسی طول عمر امام، افسانه سرداب از دیدگاه اهل تسنن، تحریف و تلقین قدرت مهدی و عجز پیامبران، می‌پردازد. در مقدمه دوم این کتاب، ضمن عرضه شناخت بیشتر درباره بخش سوم و چهارم کتاب و مولف آن به معرفی پنجاه کتاب جدید درباره «مسئله مهدی» و «علایم ظهور» می‌پردازد. نویسنده آن را در یک سفر کوتاه زیارتی تهیه نموده است. از چهار بحث اصلی کتاب، دو بحث نخست آن عبارتند از دو مقاله نگارنده که پیش از ترجمه دو رساله شیخ عبدالمحسن العباد، در مورد مهدی منتظر و احادیث مربوط به آن، آورده می‌شود. بحث نخست را نگارنده مدعی است 37 سال پیش از انتشار کتاب، یعنی در سال 1337 نوشته است که با عنوان «مصلح بزرگ و جهانی ما» در شماره دوم سال سوم ماه‌نامه مجموعه حکمت چاپ شده است. بحث دوم این کتاب، مقاله مشابه دیگری در همین زمینه و نگرشی کوتاه به احادیث وارده درباره مهدی(عج) است که با عنوان «مصلح جهانی» در شماره 3 و 4 مجله ماه‌نامه آستان قدس رضوی در سال 1339 هجری شمسی درج شده است. و اما بحث سوم و چهارم در واقع ترجمه دو بحث از شیخ عبدالمحسن العباد است که نخست در مجله الجامعة الاسلامیة ارگان دانشگاه اسلامی مدینه منوره چاپ شده و سپس در سال 1402 هـ. به شکل کتابی مستقل در مدینه منوره منتشر شده است. نویسنده هدف خود را از ترجمه تقریباً کامل این دو بحث، چنین بیان می‌کند: «... روشن سازیم، بر خلاف تصور بعضی که اعتقاد به ظهور مهدی(عج) را ویژه شیعیان می‌دانند، اصل این اعتقاد، از دیدگاه اهل سنت و تشیع همسان بوده و در صحت بشارت‌های وارده از پیامبر اکرم(ص) در بین هیچ یک از دو دیدگاه اختلافی وجود ندارد، بلکه اختلاف در طرق و اسناد احادیث و سپس در «مصداق خارجی» است که آن نیز قابل تحقیق و بررسی است؛ یعنی اگر در هر مسئله‌ای، اتحاد نظر باشد و مصادر ما و اهل سنت، دیدگاه واحدی را در کلیت یک مسئله عقیدتی ارائه نمایند، در مورد تعیین مصداق یا می‌توان به تفاهم رسید و یا آن که می‌توان آن را مسکوت گذاشت تا «مرور زمان» آن را «حل» کند!» البته خسروشاهی به خلاف این معرفی خود از فصول کتاب، پس از بیان مقدمه، به طرح و تدوین پنج فصل پرداخته که چهار مبحث مطرح خود را به واقع در آن گنجانده است. در فصل اول با عنوان مصلح بزرگ جهانی، پس از تعریف و توضیح در معنای فوتوریسم، نوینسده به فوتوریسم از منظر اسلام پرداخته است و با این توضیح که «... اسلام که آخرین و کامل‌ترین کیش آسمانی است، این موضوع را بیشتر و کامل‌تر تشریح کرده است ...» و به نقل آیات و روایاتی پیرامون این موضوع پرداخته است. فصل دوم با عنوان «مصلح جهانی، مهدی موعود» به تشریح و توضیح مهدی موعود، مصلح جهانی از نظر اسلام و بررسی احادیث مربوطه که در آن تصریح به نام مهدی(عج) و ائمه(ع) شده است، پرداخته و احتمالات تحریف‌های صورت گرفته را نقد و بررسی می‌کند. «دیدگاه اهل سنت درباره مهدی منتظر» عنوان فصل سوم کتاب است و فصل چهارم با نام «توضیح درباره احادیث مهدی» آمده است. فصل پنجم و نهایی کتاب نیز «احیاگر جهانی یا مهدی منتظر» نام دارد. این کتاب را مؤسسه بوستان کتاب، در 2000 نسخه و در قطع وزیری منتشر کرده است.منبع: http://www.bfnews.ir/vdchinkjldiljknlnglggfmhjfdgpfhklhlolnekonglicaphfgcabjbmbjbebkognonebmnhnooedohbhcnlpekolgbjhbibaaokklbenm.html