حکومت پایانی جهان از منظر کلام خدا و معصومان علیهم السلام
«حکومت پایانی جهان از دیدگاه آیات و روایات» نام کتابی است به قلم علیرضا عظیمیفر .
در این کتاب که 170 صفحه دارد، نویسنده سعی نموده است تا با کنکاش و جستجو و دقت در آیات و روایات به دست آمده، تصویری از قبل و بعد از حکومت حضرت مهدی(عج) را برای مخاطب خود مجسم سازد و در آن پدیده جهانی شدن را در اعتقادات اسلامی مورد بررسی قرار دهد. نویسنده در اهمیت بحث در موضوع جهانی شدن این گونه مینویسد: «... در دو دهه اخیر، اندیشمندان با بیان موضوع جهانی شدن یا جهانی سازی بسیاری از ایدهها و محصولات فکری بشر را که در حوزههای مختلف طراحی شده بود به چالش کشانیده است و بدین سان در تعریف این پدیده سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد که سبب آن میتواند موارد ذیل باشد. اول: سیال و ارحال شدن این پدیده نو ظهور و دوم: ناشناخته بودن این پدیده در میان ملتهای جهان اسلام به طور عموم و مسلمانان به طور خصوص. اما با این حال هم اکنون در مراجع بشری و از جمله اسلامی، پدیده جهانی شدن یک موضوع جدی و دارای اهمیت در برابر فرهنگ و تمدن هر ملت بخصوص سرزمینهای اسلامی به شمار میآید. از این رو جهانی شدن با چشم پوشی از اهمیت آن در حوزه مباحث سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در عرصههای مباحث فرهنگی، به ویژه در رابطه با مساله دین، دغدغههای جدی صاحب نظران متعهد و مصلحان دینی قرار گرفته است.» نگارنده پس از بیان پیش درآمدهایی در اهمیت موضوع و جایگاه بحث در رابطه با آن، مطالب خود را در سه گفتار ارائه نموده است. گفتار یکم، مشتمل بر مباحثی پیرامون جهانی شدن خاستگاه، ابعاد موافقان و مخالفان است. در این گفتار، نویسنده به تعریف جهانی شدن از منظر سیاسی، اقتصادی و از دیدگاه فرهنگی پرداخته است و پس از تحلیل ابعاد و سوالات و ابهامات موجود در آن، اقوال و دلایل مخالفان و موافقان را مورد بررسی قرار داده و از آن میان نظریهای را میگزیند. جهانی شدن در ساحت فرهنگ و دین و واکنش ها از دیگر مباحثی است که در گفتار یکم مورد مطالعه قرار میگیرد. «... افکار، ایدهها و اندیشهها محصول خرد بشری است و در گذر زمان میآید و چهره نمایان میکند. لیکن پایدار وماندگار نمیماند ... آیات قرآن کریم و اخبار نبوی و احادیث علوی، چهره جهانی اسلام را با طرح حکومت واحد جهانی حضرت مهدی(عج) به افکار جهانیان عرضه نمایند و به نظر میرسد این راهکار میتواند در برابر اندیشه لیبرالیستی سطه جویانه غرب بایستد.» گفتار دوم، به بررسی جهانشمولی اسلام و جهان آینده میپردازد و پس از بیان دو پیشگفتار در خصوص جهانی شدن فرصت یا تهدید و اسلام و جهانی شدن، تعامل یا تعارض؛ به بحث و بررسی پدیده جهانی شدن با دو نگرش تکنولوژی و ایدئولوژی و تعامل و تعارض آن با اسلام میپرازد و در این راستا جهان آینده را در اندیشه اسلامی و مسیحیت و لیبرالیسم مورد دقت نظر قرار میدهد و پس از نقد و بررسی مجموع کلام در این گفتار نتیجه سخن خود را میآورد. گفتار آخر این کتاب که با عنوان «حکومت جهانی مهدوی، اهداف و برنامهها» ارائه شده است، به تفصیل و توضیح اهداف، برنامهها و سیاستهای دولت مهدوی در رابطه با نظام زندگی جهانی بشر میپردازد. عنواینی هم چون، عصر بلندمدت غیبت و چشمان نظارهگر، سازمان دهی ساختار حکومت، دلایل جهانی بودن حکومت امام مهدی(عج) حکومت جهانی مومنان صالح، حکومت مهدوی، آرمان، هدف و برنامه و ... به چشم میخورد. «حکومت پایانی جهان از دیدگاه آیات و روایات» در 1500 نسخه به چاپ رسیده است،
«حکومت پایانی جهان از دیدگاه آیات و روایات» نام کتابی است به قلم علیرضا عظیمیفر .
در این کتاب که 170 صفحه دارد، نویسنده سعی نموده است تا با کنکاش و جستجو و دقت در آیات و روایات به دست آمده، تصویری از قبل و بعد از حکومت حضرت مهدی(عج) را برای مخاطب خود مجسم سازد و در آن پدیده جهانی شدن را در اعتقادات اسلامی مورد بررسی قرار دهد. نویسنده در اهمیت بحث در موضوع جهانی شدن این گونه مینویسد: «... در دو دهه اخیر، اندیشمندان با بیان موضوع جهانی شدن یا جهانی سازی بسیاری از ایدهها و محصولات فکری بشر را که در حوزههای مختلف طراحی شده بود به چالش کشانیده است و بدین سان در تعریف این پدیده سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد که سبب آن میتواند موارد ذیل باشد. اول: سیال و ارحال شدن این پدیده نو ظهور و دوم: ناشناخته بودن این پدیده در میان ملتهای جهان اسلام به طور عموم و مسلمانان به طور خصوص. اما با این حال هم اکنون در مراجع بشری و از جمله اسلامی، پدیده جهانی شدن یک موضوع جدی و دارای اهمیت در برابر فرهنگ و تمدن هر ملت بخصوص سرزمینهای اسلامی به شمار میآید. از این رو جهانی شدن با چشم پوشی از اهمیت آن در حوزه مباحث سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در عرصههای مباحث فرهنگی، به ویژه در رابطه با مساله دین، دغدغههای جدی صاحب نظران متعهد و مصلحان دینی قرار گرفته است.» نگارنده پس از بیان پیش درآمدهایی در اهمیت موضوع و جایگاه بحث در رابطه با آن، مطالب خود را در سه گفتار ارائه نموده است. گفتار یکم، مشتمل بر مباحثی پیرامون جهانی شدن خاستگاه، ابعاد موافقان و مخالفان است. در این گفتار، نویسنده به تعریف جهانی شدن از منظر سیاسی، اقتصادی و از دیدگاه فرهنگی پرداخته است و پس از تحلیل ابعاد و سوالات و ابهامات موجود در آن، اقوال و دلایل مخالفان و موافقان را مورد بررسی قرار داده و از آن میان نظریهای را میگزیند. جهانی شدن در ساحت فرهنگ و دین و واکنش ها از دیگر مباحثی است که در گفتار یکم مورد مطالعه قرار میگیرد. «... افکار، ایدهها و اندیشهها محصول خرد بشری است و در گذر زمان میآید و چهره نمایان میکند. لیکن پایدار وماندگار نمیماند ... آیات قرآن کریم و اخبار نبوی و احادیث علوی، چهره جهانی اسلام را با طرح حکومت واحد جهانی حضرت مهدی(عج) به افکار جهانیان عرضه نمایند و به نظر میرسد این راهکار میتواند در برابر اندیشه لیبرالیستی سطه جویانه غرب بایستد.» گفتار دوم، به بررسی جهانشمولی اسلام و جهان آینده میپردازد و پس از بیان دو پیشگفتار در خصوص جهانی شدن فرصت یا تهدید و اسلام و جهانی شدن، تعامل یا تعارض؛ به بحث و بررسی پدیده جهانی شدن با دو نگرش تکنولوژی و ایدئولوژی و تعامل و تعارض آن با اسلام میپرازد و در این راستا جهان آینده را در اندیشه اسلامی و مسیحیت و لیبرالیسم مورد دقت نظر قرار میدهد و پس از نقد و بررسی مجموع کلام در این گفتار نتیجه سخن خود را میآورد. گفتار آخر این کتاب که با عنوان «حکومت جهانی مهدوی، اهداف و برنامهها» ارائه شده است، به تفصیل و توضیح اهداف، برنامهها و سیاستهای دولت مهدوی در رابطه با نظام زندگی جهانی بشر میپردازد. عنواینی هم چون، عصر بلندمدت غیبت و چشمان نظارهگر، سازمان دهی ساختار حکومت، دلایل جهانی بودن حکومت امام مهدی(عج) حکومت جهانی مومنان صالح، حکومت مهدوی، آرمان، هدف و برنامه و ... به چشم میخورد. «حکومت پایانی جهان از دیدگاه آیات و روایات» در 1500 نسخه به چاپ رسیده است،